برنامه توسعه فردی کارکنان (IDP) ابزاری است که به ساده سازی پیشرفت کارکنان (IDP) کمک می کند. مزایای توسعه فردی کارکنان شامل:
- توسعه کارکنان باعث می شود تعهدی بین کارکنان و مدیران شکل بگیرد که در طی آن، مشخص می شود که کارکنان برای رشد و توسعه فردی خود چه کارهایی انجام می دهند و مدیران نیز چه حمایت هایی خواهند کرد.
- برنامه توسعه فردی یک معیار گفتگو و تسهیم ایده برای مدیران و کارکنان می باشد.
- وقتی تصمیم گیری با مشارکت مکتوب شود، تعهد بیشتری بر انجام آن وجود دارد.
- این برنامه چارچوبی ارائه می کند که چگونه توسعه فردی ایجاد شود.
مراحل آماده سازی یک برنامه توسعه فردی:
- مرحله آماده سازی
اگه شما در مرحله ای هستید که قصد دارید به اشخاص دیگری در جهت نوشتن IDP کمک کنید، اکیدا توصیه می شود که موقعیت خودتان را حفظ کنید(حق خود را محفوظ نگه دارید). چرا که در غیراینصورت، شما می تونید به عنوان یک شخص مزاحم و یا مخرب در نظر گرفته شوید.
به کارکنانتان برنامه توسعه فردی خودتان را نشان دهید، یا برنامه توسعه فردی خود را به عنوان یک الگوی مناسب نشان دهید و پیام هایی را ارائه کنید که برنامه توسعه فردی شامل همه افراد می شود.
اکثر سازمان ها نوعی فرم IDP یا نسخه آنلاین با دستورالعمل مناسب برای تکمیل دارند. کارمند ابتدا باید فرم خود را پر کند، مدیر نیز باید فرم را برای آمادهسازی جلسه بحث با کارمند بررسی کند. IDP معمولاً شامل موارد زیر می باشد:
- اهداف شغلی مناسب تعیین کنید
این پاسخ برای سؤال “توسعه برای چه هدفی؟” بکار می رود: برای بهتر شدن در شغل فعلی. این بهترین زمان برای بحث و گفتگو شغلی با کارمند است ، برای پیدا کردن آنچه که آنها آرزو میکنند. همچنین فرصتی برای ارائه بازخورد در مورد اینکه اهداف شغلی کارمندان واقع بینانه هستند یا پیشنهادهای دیگری ارائه می دهند. برنامه های توسعه خوب اغلب به شغل فعلی و حداقل دو نقش بالقوه آینده توجه می کند.
- نقاط قوت و نیازهای توسعه را تعیین کنید
ارزیابی نقاط قوت و نیازهای توسعه (اغلب از لیستی از صلاحیتها یا از معیارهای بررسی عملکرد انتخاب می شود). در حالی که کارمند ارزیابی خود را انجام می دهد ، این دقیقا زمانی است شما می توانید ارزیابی شخصی خودتان را از نقاط قوت و نیازمندی توسعه کارکنان تان را تعیین کنید.
این موارد ممکن است حوزه هایی باشد که در یک ارزیابی عملکرد ، ارزیابی ۳۶۰ درجه رهبری یا بازخورد از دیگران مشخص شده اند. فراموش نکنید که از فرصت شناخت و تقویت نقاط قوت استفاده کنید. نقاط قوت اغلب افزایش می یابد و به منظور برطرف کردن نیازهای توسعه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
- اهداف توسعه ای تعیین کنید
یک هدف توسعه ای برای هر نیازمندی توسعه تعیین کنید. به عنوان مثال: مهارت های شنوایی را بهبود دهید، نحوه هدایت یک تیم محصولی (پروژه ای) را یاد بگیرید.
- تعیین برنامه عملیاتی برای دستیابی به اهداف توسعه
متداول ترین اقدامات توسعه ای، که به ترتیب تاثیرگذاری توسعه ذکر شده اند:
- به یک شغل جدید بروید ، یک وظیفه چالش برانگیز در شغل فعلی خود بگیرید
- از شخص دیگری بیاموزید (مدیر شما ، مربی ، یک متخصص یا الگوی نقش)
- در مورد موضوع آموزش ببینید: یک دوره بگیرید و در مورد موضوع مطالعه کنید. تاریخ ها ، هزینه ها را انتخاب کنید و چه کسی مسئول چه چیزی است. این قسمت در طول بحث پر خواهد شد. تاریخ ها به شما کمک می کند تا تعهدات خود را حفظ کنید. هر هزینه ای باید تصویب شود یا خیر.
- جلسه بحث و گفتگو با کارمندتان بگذارید
یک ساعت با کارمند خود برنامه ریزی کنید تا در مورد آن صحبت کنید. به کارمند اجازه دهید تا بحث را پیش ببرد و هر بخش از طرح را بررسی کنید. به کارمند گوش فرا دهید ، سؤالاتی را برای شفاف سازی بپرسید ، سؤال کنید تا دلایل انتخاب هدف کارمند را پیدا کنید و اگر فکر می کنید کارمند یک هدف مهم را از دست داده است ، هدف توسعه خود را ارائه دهید. به برنامه های عملیاتی، کارمند گوش فرا دهید و ایده هایش را بپذیرید ، اصلاح کنید یا با ارائه توضیحات رد کنید. در اینجا چند مورد بایدها و نبایدها جهت بهبود پیاده سازی برنامه توسعه فردی وجود دارد.
- قبل از اینکه نظر خود را اضافه کنید از خود بپرسید ، “آیا واقعاً ارزش آن را دارد؟”
- شفاف سازی کنید یا بازخورد بیشتری بدهید.
- ایده های توسعه ای بیشتری ارائه دهید.
- خودگشودگی کنید و ارتباط برقرار نمایید.
- حمایت کننده و دلگرم کننده باشید.
- برای پیروی کردن، در دسترس باشید و تعهدات خود را حفظ کنید.
- با برنامه توسعه فردی مانند برنامه های ارزیابی و مرور عملکرد رفتار نکنید.
- همه چیز بدان نباش
- بر تمام ایده های خود پافشاری نکنید و انتقادپذیر باشید.
- فقط در مورد خودتون صحبت نکنید.
- زمانیکه از شما انتظار شفاف سازی دارند، مبهم و پنهان کاری نکنید.
وقتی در مورد اهداف و برنامه های خود به توافق رسیدید ، در مورد تاریخ های اتمام و تاریخ های پیگیری تصمیم گیری و به توافق برسید. فرم را امضا کنید و دو نسخه در نزد همدیگر داشته باشید. با امضای هر دو برنامه ، یک تعهد دو طرفه نمادین نیز شکل می گیرد که انجام آن برای دو طرف الزام آور می گردد.