بدون شک چه کارمند باشید و چه جویای کار، بیان حقوق و دستمزد مورد انتظارتان به کارفرما، یکی از مهم ترین دغدغه و نگرانی شما است که آینده یک ساله زندگی شخصی و کاری شما را مشخص میکند.
مهم ترین علل نگرانی از کارکنان از مذاکره بر سر حقوق و مزایا، ترس از دست دادن موقعیت شغلی، ترس از ناراحتی مدیر یا کارفرما می باشد. اما با این وجود، امروزه فشارهای مالی زندگی شخصی، نمی تواند مانع انجام این اتفاق بزرگ زندگی شد.
اما چگونه می توان بهترین مذاکره حقوق و دستمزد را با کارفرما یا مدیر خود داشته باشید.
۱- ارزش حقوقی جایگاه خودتون رو بدونید
برای مذاکره بر سر حقوق و دستمزد شما، نیاز دارید تا میانگین حقوق و دستمزد خودتون رو در صنعت، منطقه و حوزه کاری خودتون بدونید و دلایل چونه زنی خودتون رو سعی کنید مستند با کارفرما در میان بگذارید.
۲- بهتره برای مذاکره ابتدا با مسئولین جذب و استخدام صحبت کنید
مسئولین استخدام از محدوده حقوقی موقعیت های شغلی شما آگاهی بیشتری دارند، بهتر است ابتدا با مسئولین جذب و استخدام تان صحبت کنید تا حدود حقوقی خودتان مشخص شود.
۳- افکار و استدلال هایتان را سازماندهی کنید
برای موفقیت در مذاکرات خود بر سر حقوق لازم است تمام افکار و تحقیقات خود را یکجا و یکپارچه کرده و برای مذاکرات همه آنها را به یاد داشته باشید.
۴- همیشه حدبالای مبلغ مورد نظرتان را مطرح کنید
این امر دو فایده مهم دارد:
اول اینکه ممکن است کارفرما یا مدیرانتان با پیشنهاد شما موافقت کند.
اگر کارفرما با پیشنهاد شما مخالفت کرد، شما توان سازش با وی را داشته باشید تا به حداقل حقوق مورد نظرتان برسید.
۵- از اعداد رند در بیان حقوق مورد انتظار استفاده نکنید
به جای گفتن حقوق پیشنهادی ۵ میلیون تومان، پیشنهاد ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان را بیان کنید، بیشتر کارفرمایان عادت دارند، در صورت سازش عددی نزدیک به عدد پیشنهادی شما را بپذیرند.
۶- در صورت شهامت، آماده نه گفتن و رد پیشنهاد هم باشید
ممکن است شرایط به گونه ای پیش برود که کارفرما مبلغی پایینتر از حد انتظار شما پیشنهاد دهد، که این امر بر حسب شناخت شما بر توانایی تان، می تواند قدرت رد کردن پیشنهاد را برای شما آسانتر کند.
۷- اعتماد به نفس داشته باشید
در هنگام ورود به جلسه، با اعتماد به نفس و جسورانه وارد شوید و هیچ گاه از موضع ضعف وارد مذاکره نشوید.
۸- قابلیت ها و توانایی های خود را بازگو و مطرح کنید
پیش از آنکه در جلسات مذاکره حقوق و دستمزد از اعداد و ارقام صحبت کنید، بهتر است درباره آنچه که انجام دادهاید و آنچه که توانایی انجامش را دارید صجبت کنید.
پیشنهاد میکنیم اگر کار موفقی خارج از شرح وظایفتان انجام دادهاید، حتما در طی جلسه به آن اشاره کنید
۹- خود را جای کارفرما بگذارید
به دو دلیل:
ایا حاضر هستید با چنین قابلیت ها و حقوق و مزایایی فردی مشابه خود را استخدام و جذب نمایید.
در صورت کارفرما بودن به چه نکات و قابلیت هایی در کارکنانتان توجه می نمودید.
۱۰- هیچ گاه پیشنهاد حقوق خود را به صورت بازه بیان نکنید
بسیاری از کارفرمایان و مدیران در این شرایط حداقل مورد انتظار را می پذیرند.
۱۱- به نیازهای شخصی خود اشاره نکنید
برخی از مشکلات و مسائل برای همه نیروها (مخارج خانواده، هزینه رفت و آمد و…) وجود دارد، و کارفرمایان و مدیران، نمی توانند حلال مشکلات شخصی تمام کارکنان باشند
۱۲- برای کارفرمایان و مدیران خود خط و نشان نکشید
در صورت عدم توافق، کارفرما و یا مدیران خود را تهدید به ترک کار و یا کم کاری نکنید.
۱۳- از حالت روحی کارفرمای خود آگاه باشید.
کارفرما و مدیر شما، ممکن است در یک بازه زمانی، تحت فشار کاری و یا شخصی خاصی باشد، پس بهتر است جلسه مذاکره خود را به زمان دیگری موکول نمایید.
۱۴- از مقایسه حقوق ومزایای خود با دیگر همکاران خود داری کنید.
هیچ گاه موقعیت و شغلتان را با یک دیگر مقایسه نکنید، زیرا این حس بی عدالتی و تبعیض را به مدیر القا می کنید.
۱۵- گزینه های دیگری را نیز در نظر بگیرید.
در صورت عدم توافق بر حقوق و مزایای پیشنهادی، می توانید با خونسردی کامل، گزینه های دیگری همچون: کاهش ساعت کاری، قرارداد متفاوت، مزایای پیشنهادی بیشتر، پاداش عملکرد و… پیشنهاد دهید.