به شما به عنوان مدیرجدید تبریک می گویم! در حالی که مهارت های شما به عنوان یک مشارکت کننده شخصی در به دست آوردن این شغل به شما کمک کرده است ، در ادامه راه، این کارآیی و اثربخشی شماست که به عنوان یک تصمیم گیرنده، شما را به موفقیت در این نقش سوق می دهد. در این مقاله هشت ایده برای مدیران جدید جهت تقویت قدرت تصمیم گیریشان ارائه شده است.
چگونه مدیران جدید می توانند در تصمیم گیری بهتر عمل کنند.
- به خاطر داشته باشید تصمیمات صحیح، نتایج اقدامات را ارتقا می دهد.
آینده اعضای تیم شما به تصمیمات شما در موضوعات خاص (مثل سیاست ها، برنامه ها و بودجه ریزی و … ) وابسته است پس به نیاز آنها برای تصمیم گیری احترام بگذارید طوری کار کنید تا اعضای تیم بتوانند با ابتکار عمل خود به جلو حرکت کنند.
- بین عواقب و نتایج تصمیماتتان بر کارکنان و تعهد خودتان به شرکت تعادل ایجاد کنید.
اگر موضوعی به طور بالقوه ریسکی یا مخاطره آمیز می باشد، شما این حق را دارید تا دیگران را از این موضوع مطلع کنید، همانند مدیران به منظور کمک به شما در جهت ارزیابی گزینه های انتخابیتان. افراد تیمتان ممکن است لحظه به لحظه درگیر شوند اما شغل شما این است که ابتدا با تصمیماتتان به کسی آسیبی نرسانید. قول بدهید که سریعا پیگیری کنید و سپس آن را انجام دهید.
- به اعضای تیمتان بیاموزید که چگونه تصمیماتشان را برای سیاست های تثبیت شده، بگیرند
تصمیمات حاکم بر سیاستها ، تصمیمات برنامه ریزی شده تلقی می شوند. این موارد شامل محدودیت های بودجه یا سیاست های مربوط به رسیدگی به شکایات مشتری می باشد. با جدیت تلاش کنید تا اعضای تیم این سیاستهای تعیین شده را درک کنند و مسئولیت تصمیم گیری خود را بدون نیاز به مشاوره تقویت کنند. ضروری است تا از شرایطی که هر کسی برای هر تصمیم کوچکی پیش شما بیاید، اجتناب کنند.
- ارزش های شرکت خود را در فرآیندهای تصمیم گیری قرار دهید.
اگر ارزشها به وضوح در محیط کار شما تعریف شده و قابل رویت باشند، برای برخی از دشوارترین تصمیمات ، حمایت ارزشمندی را ارائه میدهند. ارزش ها، انتظارات مربوط به رفتار را (همچون پیگیری نوآوری، تعامل با همکاران و حفظ مشتریان) توصیف می کنند.
سعی کنید ارزش های شرکت خود را به فعالیت های تصمیم گیری روزانه خود بکشید و به اعضای تیم خود اطمینان دهید که چگونه ارزش ها را در هر موقعیتی اعمال می شود.
- یاد بگیرید که مسائل را به روش های مختلف قالب بندی (دسته بندی) کنید.
روانشناسان نشان دادند که ما راه حل های مختلفی را برای شرابط یکسان توسعه می دهیم، بسته به اینکه ما چارچوب ها را مثبت یا منفی قالب بندی می کنیم.
هنگام ارزیابی همان مسئله به عنوان یک نتیجه مثبت بالقوه ، تصمیمات محافظه کارانه تری می گیریم. بیاموزید که مسائل را از دیدگاه های مختلف قالب بندی کنید و دیگران را ترغیب کنید تا به شما در توسعه و کاوش گزینه های مختلف تصمیم گیری بر اساس چهارچوب مثبت یا منفی کمک کنند. این تمرین ایده های جدید را کشف می کند و به شما و دیگران کمک می کند تا تصویری کامل از موضوعات و فرصت ها را در نظر بگیرید.
- از داده به طور گسترده و با دقت استفاده کنید.
یک تمرین عالی در هنگام مواجهه با مسئله دشوار سؤال و پاسخ به این سؤال است: “برای تصمیم گیری به چه داده هایی نیاز داریم؟” این تلاش شما را مجبور می کند فراتر از داده های موجود بروید و اطمینان حاصل کنید که در حال تهیه تصویری کامل تری از شواهد موجود هستید. غالبا، ما صرفاً بر اطلاعاتی كه از پرونده ما حمایت می كنند ، تمركز می كنیم ، در حالی كه اطلاعات متناقض را نادیده و یا سرکوب می کنیم. به یاد داشته باشید، داده ها اغلب ارتباط بین دو چیز را نشان می دهد، اما این ارتباط صرفا نسبت علیت (علت و معلول) نیست، پس مراقب باشید در دام همبستگی ارتباطات دو موضوع نیفتید.
- بیاموزید که بحث های گروهی موثرتری را ایجاد کنید
در موارد زیادی شما با یک تیم بر سر یک موضوع تصمیم گیری همکاری خواهید کرد و ضروری است تا مهارت های تسهیلگری موثر را تقویت کنید. تمرین کنید تا تیم خود را از طریق مراحل تعریف مسئله ، قالب بندی ، تجزیه و تحلیل داده ها ، توسعه گزینه ها ، ارزیابی ریسک و در نهایت انتخاب نهایی راهنمایی و هدایت کنید. یاد بگیرید که افراد را همزمان به یک موضوع واحد متمرکز کنید.
- تصمیمات خود را یادداشت کنید.
لئوناردو داوینچی این کار را کرد. توماس جفرسون هم این کار را کرد. پیتر دراکر ، دانشمند فقید مدیریت، نیز همین کار را کرد. همه آنها یاد گرفتند كه تصمیمات خود را یادداشت كنند و سپس به آنها نگاه كنند تا نتایج را ارزیابی كنند و مشخص كنند كه در چه موارد اشتباه بوده است. روند مستند سازی و بررسی تصمیمات و نتایج برای تقویت و بهبود در طول زمان ضروری است.
حرف آخر
به محضی که شما در مسیر شغلی خودتان پیشرفت می کنید و مسئولیت های بیشتری بدست می آورید، تصمیمات به طور قابل ملاحظه ای چالشی تر می شوند. مدیران الی و اجرایی با تصمیمات سختی روبرو هستند که شامل، مکان سرمایه گذاری و نحوه تحصیص منابع در جهت رشد و توسعه کسب و کار و شکست رقبا می باشد. هر مدیری در نهایت با موضوع تصمیم گیری در مورد استعدادها (مثل استخدام، اخراج و ارتقا) نیز روبرو خواهد شد. شما در آینده در موقعیت هایی که تصمیم گیری حساس می شوند، با معضلات اخلاقی نیز روبرو می شوید. تقویت تصمیم گیری شما بخش مهمی از برنامه توسعه شغلی شما به عنوان مدیر می باشد. لذا توسعه این مهارت را به بخش اساسی در برنامه بهبود مستمر خود تبدیل نمایید.